Veilig op de fiets met Bobike

Bobike ontwikkelt, ontwerpt en produceert al fietszitjes sinds 1978. De kans is dus zeer aanwezig dat je zelf vroeger ook in een Bobike zitje vervoerd bent. De fietszitjes van Bobike worden ontworpen in Nederland, geproduceerd in Europa en kenmerken zich door een stijlvol, fris ontwerp dat perfect aansluit bij de huidige fietstrends. De fietszitjes van Bobike sleepten dan ook al diverse awards in de wacht waaronder een IF Design Award voor de Bobike Exclusive.


Veilig op de fiets met Bobike


Niets is zo fijn als lekker fietsen met je kind. Of het nu gaat om korte ritjes van en naar de opvang of een lange tocht door de natuur, de tijd die jullie samen buiten doorbrengen doet jullie beiden goed. Met een fietszitje kun je je kind veilig en comfortabel vervoeren. Wanneer jouw kind voor langere tijd stevig rechtop kan zitten, mag het mee op de fiets. Gemiddeld is dat bij een leeftijd van 9 maanden tot 1 jaar. Dan zijn de nek- en rugspieren van je kind namelijk sterk genoeg en bestand tegen het gehobbel op de fiets. Wil je je baby toch al eerder meenemen op de fiets? Gebruik dan een autostoeltje dat je met speciale beugels achterop je fiets bevestigt.

Kenmerken en veiligheid van een fietszitje
Het ene fietszitje is het andere niet en allemaal hebben ze hun eigen kenmerken en specificaties. Het allerbelangrijkste kenmerk is natuurlijk de veiligheid en dat is ook de reden dat er zeer strenge veiligheidsnormen zijn ontwikkeld. Je herkent deze standaard aan het EN 14344 keurmerk. Dit keurmerk staat vermeld op het fietszitje. Het kan op een sticker staan, of in het kunststof gedrukt en het staat in de handleiding vermeld. Vind je dit keurmerk niet terug? Laat het zitje dan links liggen en zoek verder naar een ander exemplaar.

Draagvermogen en gewicht
Bij de omschrijving van fietszitjes wordt vaak gesproken over leeftijd en gewicht. Het is belangrijk te weten dat de leeftijd altijd een indicatie is, het gewicht is leidend. Het draagvermogen van een fietszitje bepaalt hoe zwaar je kindje mag zijn om nog veilig in het zitje vervoerd te kunnen worden. Er zijn zitjes voor kinderen tot maximaal 15 kilo en zitjes voor kinderen die maximaal 22 kilo wegen. Dan zijn er ook nog de zogenaamde junior modellen waar kinderen tot maximaal 35 kilo op vervoerd kunnen worden. Deze zijn echt uitsluitend bedoeld voor grotere kinderen die volledig zelfstandig achterop kunnen zitten en zijn geenszins een alternatief voor een achterzitje.

Voetsteunen en spaakafscherming
Volgens landelijke cijfers belanden jaarlijks zo’n 3.000 kinderen in het ziekenhuis doordat ze met hun voet tussen de spaken zijn gekomen. Terwijl dit zo eenvoudig te voorkomen is! Let er bij de aanschaf van een achterzitje op of het fietszitje is uitgerust met geïntegreerde spaakafscherming. Dit herken je aan een brede plaat van stevig kunststof tussen de voetsteunen en het wiel. In een voorzitje zit je kindje hoger en is er minder risico op ongevallen maar zorg er desondanks altijd voor dat je de voetjes met de riempjes vastzet in de voetsteunen.

Veiligheidsgordel
Een veilig fietszitje is uiteraard uitgerust met een gordelsysteem waarmee je je kind veilig vastzet. Wanneer een fietszitje een zogenaamd ‘lichaamsomsluitend’ ontwerp heeft, volstaat een driepuntsgordel. Een lichaamsomsluitend ontwerp kenmerkt zich door hogere zijkanten (zg. armleuningen). Een driepuntsgordel is een voordeel voor jou als ouder/verzorger, want eenvoudiger te bedienen. Wanneer een fietszitje een meer open ontwerp heeft, is een vijfpuntsgordel een must. Dan bestaat er ook nog een gordelsysteem dat je in de rugleuning sluit, zoals op de Exclusive serie van Bobike. Deze gordels zijn van stevig voorgevormd materiaal en zorgen ervoor dat je kind rechtop blijft zitten, ook wanneer het in slaap valt.


Voorzitje
Fietszitjes voor voorop de fiets worden ook regelmatig mini zitjes genoemd. Een fietszitje voor voorop de fiets bevestig je meestal aan de stuurbuis. Check voor aanschaf altijd of jouw fiets voldoet aan de specificaties van het fietszitje. Voorzitjes zijn geschikt voor kinderen met een gewicht van negen tot vijftien kilo. Of met een leeftijd van ongeveer negen maanden tot drie jaar oud maar het gewicht is dus altijd leidend. Voor fietsen met een A-head balhoofdstel of een verstelbare stuurpen zijn speciale adapters verkrijgbaar en ook voor vouwfietsen bestaan er adapters.

Achterzitje
Wanneer je kind te groot of te zwaar is geworden voor het voorzitje of wanneer de fiets gedeeld moet worden met een broertje of zusje, verplaatst het naar een achterzitje. Achterzitjes worden ook aangeduid met de term maxi zitjes. Achterzitjes zijn geschikt voor kinderen van achttien maanden tot vijf jaar en tot een lichaamsgewicht van tweeëntwintig kilo. En we zeggen het nog maar een keer, het gewicht is leidend. Veel achterzitjes zijn uitgerust met een bagagedrager bevestiging, deze zijn tegenwoordig bijna allemaal geschikt voor gebruik op e-bikes. Als je fiets geen bagagedrager heeft, of jouw bagagedrager voldoet niet aan de norm (hij moet goedgekeurd zijn om vijfentwintig kilo te dragen), kijk dan naar een kinderzitje met framebevestiging.

Junior zitje
Een Junior zitje is een zitje dat steun biedt bij het zelfstandig rechtop zitten achterop de fiets. In geen geval is het alternatief voor een fietszitje.  Een junior zitje heeft een draaggewicht tot maar liefst 35 kilogram en is voorzien van een heupgordel zodat je kind niet kan gaan staan achterop de fiets. Sommige versies kun je dicht klappen wanneer je ze niet gebruikt. Ze fungeren dan als bagagedrager. Junior zitjes zijn geschikt voor kinderen van vijf tot tien jaar en tot een lichaamsgewicht van vijfendertig kilo. Het gewicht is in deze leidend.

Zo kies je het juiste fietszitje
Als je een fietszitje gaat kopen, zijn er een aantal zaken waar je op moet letten. Te beginnen bij de leeftijd en het gewicht van je kind. Baby’s vervoer je het best voorop de fiets. Je kunt je kindje dan in de gaten houden. Hij/zij zit veilig tussen je armen en samen genieten jullie van de ervaring van dit nieuwe avontuur. Schaf ook meteen een windscherm aan. Jouw kindje zit stil en krijgt het daardoor sneller koud op de fiets dan jou. Een windscherm beschermt tegen gure wind, regen, sneeuw en hagel maar helpt in de zomer ook opstuivend zand en vliegende insecten tegen te houden. Kleine kindjes vallen nog al eens in slaap tijdens een fietstocht, in dat geval kan het ook handig zijn een zogenaamde slaaprol aan te schaffen. Bij een zitje als de Bobike Exclusive is een slaaprol niet nodig omdat je kind daarin rechtop blijft zitten.

Grotere kinderen kun je in een achterzitje vervoeren. Let bij de aanschaf op de veiligheidsopties zoals het EN 14344 keurmerk, een gordel met kidsproof sluiting, voetsteunen met riempjes en geïntegreerde spaakafscherming. Wij kunnen je voor de keuze van de bevestiging altijd adviseren. Wij weten exact welke type bevestiging op jouw fiets past en of er nog aanpassingen nodig zijn.


Terug



Deel het met uw vrienden!


Overige blogs

Bobike One Junior steuntje in de rug voor kinderen

Het nieuwe One Junior zitje van Bobike biedt de stevigheid en het gebruiksgemak dat een kind nodig heeft om mee te rijden op de fiets. Het biedt ondersteuning aan kinderen van 6 tot 10 jaar oud, tot 35 kg.

Verbond van Verzekeraars: tweede slot minimaal ART*

Aan welke kwaliteitseisen moet een tweede slot voldoen? Het Verbond van Verzekeraars en slotenfabrikanten hebben dit door de Stichting ART laten onderzoeken. Uitkomst is dat een tweede slot minimaal ART 1 ster (ART*) moet zijn.

Drie tips om meer te fietsen in 2023

In het nieuwe jaar maken we altijd weer goede voornemens. We beginnen met een schone lei en willen dingen echt anders gaan aanpakken. Meer bewegen staat bij velen hoog op het lijstje. Toch beginnen we hier vaak heel enthousiast mee en zien we dat dit na enkele weken alweer vergeten is. Zonde, want het is nou eenmaal een feit dat we in Nederland (veel) te weinig bewegen. Daarom juist goed om hier het komende jaar actief mee aan de slag te gaan.

NIEUW BOBIKE ONE JUNIOR

Bobike introduceert de volledig nieuwe One Junior, een junior zitje voor dragerbevestiging. geschikt voor kinderen van 6 tot 10 jaar oud, met een lichaamsgewicht tot 35 kg.

New Looxs Vigo fiets- en schoudertas

New Looxs introduceert de Vigo fiets- en schoudertas. Deze nieuwe tas, beschikkend over een verstelbare schouderband, een extra regenhoes, reflectie en handige opbergvakjes, is ontworpen voor de fietser die graag kilometers maakt.

5 x hier moet je op letten bij het afsluiten van een fietsverzekering

Ben je van plan een fietsverzekering af te sluiten? Dan zijn er een aantal dingen waar je op moet letten als je dit gaat doen. Zo kun je uit verschillende soorten fietsverzekeringen kiezen en een aantal verschillende aanvullende dekkingen. Het type fiets dat je verzekert kan daarnaast invloed hebben op de premie en je eigen risico. Benieuwd waar je op moet letten? In dit artikel lichten we vijf belangrijkste dingen voor je uit.

5 MUSTHAVES VOOR ALS JE FIETST NAAR JE WERK

Lange files, veel tijdsverspilling en stress op de weg: als je ís ochtends in de spits naar je werk wil rijden, kan je tegen veel ongemakken aanlopen. En dan te bedenken dat Nederland een echt fietsland is, er zijn dus genoeg mooie fietspaden en voldoende ruimte om met de fiets te gaan. Wist je dat er zelfs een Fiets-naar-je-werkdag bestaat?

Klaar voor het nieuwe schooljaar?

Hoewel het nog hoogzomer is, gaan de eerste scholen toch ťcht weer beginnen. Een periode waarin iedereen altijd weer even in het ritme moet komen en de fiets nog niet geschikt is voor het nieuwe jaar. Wellicht gaat jouw kind wel voor het eerst naar de middelbare school en moet er nog een mand op de fiets worden gezet om de zware tas vol boeken te vervoeren. Ook in het verkeer is het weer wennen aan de drukte op de weg waardoor de veiligheid nog belangrijker is.

Nieuw - Bobike One Eco

Het beste compromis tussen duurzaamheid en veiligheid

SPARTA D-RULE ENERGY: E-BIKE VAN HET JAAR 2022

Yes! De Sparta d-RULE ENERGY is uitgeroepen tot ĎE-bike van het Jaar 2022í in de categorie Ďurbaní.

Fiets naar het werk en bespaar Ä1.500,- per jaar

Met het vervallen van het thuiswerk-advies keert Nederland massaal terug naar kantoor, maar door de stijging van de huidige brandstofprijzen is de auto een steeds minder aantrekkelijk vervoersmiddel. Vandaar dat het steeds interessanter wordt naar het werk te gaan met een fiets of e-bike. Cortina heeft een leuke tool ontwikkeld waarmee je de besparing ten opzichte van de auto inzichtelijk kunt maken.

Tips voor het veilig gebruiken van een fietshelm.

Jaarlijks gebeuren er veel ongelukken onder fietsers met hersenletsel als gevolg. Het dragen van een fietshelm verkleint de kans op hersenletsel met 60%. Wij bieden helmen voor iedereen, voor jong en oud, amateur tot prof, en de fietser die dagelijks naar het werk of school fietst.

Gewijzigde openingstijden!!

Per 21 november a.s. hebben wij gewijzigde openingstijden!!!

 

Onze sluitingsdag is dan voortaan woensdag

 


Contactgegevens

Routebeschrijving


Facebook


Financiering

Shimano Service Center